- Hydepark: Wybieramy najlepsze opowiadania 2012 roku -- temat techniczny

Hydepark:

Wybieramy najlepsze opowiadania 2012 roku -- temat techniczny

Witajcie!

 

W tamtym roku po raz pierwszy udało się przeprowadzić głosowanie na najlepsze opowiadania ostatnich 12 miesięcy. Zgodnie z obietnicą, chciałbym, żeby takie głosowanie zostało przeprowadzone i w tym roku, tym razem przy udziale większej liczby użytkowników. Dlatego temat zakładam już teraz, mimo że mamy dopiero środek października: chciałbym, żeby każdy miał czas się przygotować, to znaczy ewentualnie przypomnieć sobie swoje ulubione opowiadania. A że podobny temat w zeszłym roku został założony również w październiku, myślę, że nie jest to przesada.

Jest to również temat techniczny. Wklejam tutaj wszystkie wątki z roku ubiegłego, które służyły jako pomoc przy organizacji głosowania:

Wybieramy najlepsze opowiadania 2011 roku z portalu fantastyka.pl! – tu odbyła się pierwotna dyskusja na temat tego jak głosowanie ma funkcjonować.

Wybieramy najlepsze opowiadania 2011 (LISTA TEKSTÓW) – tu znajdziecie listę tekstów, które brały w nim udział.

Dyskusja nad zasadami trwała bardzo długo, bo wątek, w którym je przedstawiłem powstał dopiero w lutym:

Wybieramy najlepsze opowiadania 2011 – zasady

A samo głosowanie zakończyło się tak:

WYNIKI: Wybieramy najlepsze opowiadania 2011 roku z portalu fantastyka.pl!

 

Myślę, że w tym roku wszystko będzie odbywać się według podobnych reguł. Tzn. w głosowaniu będą uczestniczyć tylko opowiadania nagrodzone piórkiem w okresie 10-01-2012 – 10.01.2013, przy czym wliczać się będą również teksty konkursowe.

Do przemyślenia jest kwestia specjalnych wyróżnień w kategoriach (horror, sf, fantasy), gdyż w tamtym roku nie cieszyły się one popularnością wśród głosujących, podobnie jak kategorie „najlepszy szort” oraz „najlepszy drabble”. Chociaż biorąc pod uwagę obfitość tych dwóch ostatnich...

Zainteresowanych proszę o przejrzenie starych zasad i pomoc przy tworzeniu nowych. Wszelkie sugestie są mile widziane. Na podstawie tego, jak duży odzew uzyska ten wątek, pozostanie wysnuć wniosek czy organizowanie głosowania w tym roku może odnieść sukces.

Dlatego, nawet jeśli nie masz nic do zasugerowania, daj znać, że inicjatywa Ci się podoba.

 

Życzę wszystkim owocnej dyskusji.

 

Pozdrawiam.

Komentarze

obserwuj

W zeszłym roku miesięczne wyróżnienia dostawało po 10-15 tekstów, toteż objętość samej listy mogła skutecznie odstraszyć. Teraz Loża stała się --- jakby tu rzecz --- bardziej powściągliwa. Wobec tego --- oraz faktu, że sama Loża się nieco rozrosła --- ilość zgłoszeń powinna wzrosnąć i kategorie sf/fantasy/horror przestaną być widmami.

Przy czym --- jeżeli zostawilibyśmy kategorie tematyczne --- należałoby chyba na listę tekstów nanieść wzmiankę, do której z rzeczonych kategorii dane opowiadanie się zalicza. A to może sprawić pewien problem...

Alternatywnie można by zastosować po prostu kryterium objętości i wprowadzić dwie kategorie: najlepszy tekst do 5.000 znaków i najlepsze opowiadanie.

pozdrawiam

I po co to było?

@syf

Nie jestem pewien czy to tylko powściągliwość. Ilość tekstów na portalu zmalała [siedze tu, raz ciszej raz głośniej, już dwa lata] a jakość pozostaje na podobnym poziomie. Oczywiście kilka ludzi się tu wyrobiło, ale większość "level-upów" idzie sobie dalej a ich miejsce zastępuje kolejna "generacja". Naturalne, tylko jak w prawdziwym życiu, mamy tu społeczeństwo starzejące się :( i wymierające. Sorki za oftop, ide już sobie.

ta sygnaturka uległa uszkodzeniu - dzwoń na infolinie!

Russ, Twoje spostrzeżenia są lekko nietrafne : )
A co myślisz o pomyśle głosowania, wziąłbyś udział?

syf, masz rację, mniejsza ilość wyróżnionych tekstów może wpłynąć lepiej na głosowanie w kategoriach. Co do ustalania co podpada pod jaką kategorię, cóż, myślę, że jest to do wykonania bez kontrowersji po drodze. W tamtym roku wybór zostawiliśmy samym użytkownikom, wychodząc z założenia, że wiedzą czy opowiadanie, które ich zdaniem jest warte głosu jest horrorem, czy nie. Drugim założeniem było to, że teksty które ktoś błędnie zakwalifikował i tak nie zdobędą wysokiego miejsca, niemożliwym zatem będzie, żeby wśród 3 najlepszych opowiadań sf, było nie sf.
Jednak kwestia jest jak najbardziej otwarta.

Administrator portalu Nowej Fantastyki. Masz jakieś pytania, uwagi, a może coś nie działa tak, jak powinno? Napisz do mnie! :)

Nooo, to ja oczywiście głosuję na moje teksty!  ; P

 

Serio mówiąc, wyróżnionych opowiadań w sumie aż tak dużo nie ma, zatem czy można brać pod uwagę teksty niewyróżnione? Pytam, bo nie wiem, jakie zasady przyjęte były poprzednio (a że leniwa jestem, nie chce mi się czytać całych przytoczonych wątków).

"Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie." - H. Jackson Brown Jr

Wydaje mi się, że teksty, którym nie udało się zdobyć nawet miesięcznego wyróżnienia nie powinny być w żadnym wypadku brane pod uwagę. No i byłby spory bałagan wtedy.

Administrator portalu Nowej Fantastyki. Masz jakieś pytania, uwagi, a może coś nie działa tak, jak powinno? Napisz do mnie! :)

Od lutego do teraz wyróżniono 36 tekstów, do tego trzeba doliczyć konkursy. Wydaje mi się, że to wystarczająca liczba, a będą przecież jeszcze wyróżnienia w listopadzie, grudniu i styczniu.

Administrator portalu Nowej Fantastyki. Masz jakieś pytania, uwagi, a może coś nie działa tak, jak powinno? Napisz do mnie! :)

; (

"Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie." - H. Jackson Brown Jr

No to w życiu nie utworzycie kategorii "najlepszy drabble", bo drabble nie są wyróżniane, tak? I z "najlepszym szortem" też będzie kurcho. To jak to ma działać?

"Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie." - H. Jackson Brown Jr

@joseheim - pamiętam, że w zeszłym roku proponowałam, aby osoba oddająca głos na opowiadania oprócz tekstów wyróżnionych mogła (ale nie musiała) przyznać jedną tzw. "dziką kartę" tekstowi, który jej zdaniem został pominięty w comiesięcznym głosowaniu. Może to być drabble, short... itd. 

Oj, zeszłoroczny wynik mi się podobał (haha :P).

Drabble i short to zupełnie odrębne kategorie: wynika to z tego, że żaden short, ani żadne drabble nie dostało piórka : ) Zatem w tych dwóch przypadkach można wybierać ze wszystkich drabelków i szortów.

Dreammy, nie wątpię, że wynik Ci się podobał ; p

Pomysł dzikiej karty też jest fajny, warty rozważenia. Można by to spróbować przegłosować ; )

Administrator portalu Nowej Fantastyki. Masz jakieś pytania, uwagi, a może coś nie działa tak, jak powinno? Napisz do mnie! :)

@beryl

Mnie się podoba ta inicjatywa corocznych plebiscytów na najlepsze opowiadania. I uważam też, że słuszne jest podzielenie tego na kategorie, bo każdy na tym portalu ma odmienne gusta i guściki. Natomiast drabble i szorciki - w sumie czemu nie, ale do przemyslenia w każdym razie.

 

I ja też, podobnie jak Dreammy, jestem zadowolny z wyniku poprzedniego plebiscytu ;)

"Wszyscy jesteśmy zwierzętami, które chcą przejść na drugą stronę ulicy, tylko coś, czego nie zauważyliśmy, rozjeżdża nas w połowie drogi." - Philip K. Dick

beryl - raczej Loża nie może się zdecydować czy szorty nagradza czy nie. ;) "Słowianie w Rzymie" zwłaszcza utkwili mi w pamięci.

Lecą smoki pod obłoki, wiatr im kręci smocze loki

Czasem trudno jest orzec, co jeszcze jest szortem, a co już nie.
Ale z tego co mi wiadomo, to chyba nigdy żaden szort wyróżnienia nie dostał? Tak czy inaczej, w kategorii "szort" można będzie głosować na opowiadania niewyróżnione, czyli na wszystkie szorty.

Mkmorgoth, dzięki za głos : )

Mówiąc szczerze, jeżeli w temacie nic się nie ruszy (jak to się ładnie mawia), to może trzeba będzie w ogóle rozważyć celowość takiego plebiscytu. Liczyłem na większe zainteresowanie :)

Administrator portalu Nowej Fantastyki. Masz jakieś pytania, uwagi, a może coś nie działa tak, jak powinno? Napisz do mnie! :)

Zainteresowanie wzrosłoby, gdyby temat --- nie tylko ten, oczywiście --- nie był z góry skazany na zaginięcie w otchłani nie podzielonego na grupy tematów Hyde Parku. A gdyby tak jeszcze wybór czytelników w jakiś widoczny, niechby tylko dla oczu, sposób honorowała Redakcja...

Redakcja... redakcja milczy. Ostatnio aktywny jest już tylko dj jajko - jemu tylko temat póki co zasygnalizowałem.
Po zeszłorocznych doświadczeniach mam trochę pesymistyczny stosunek do tego czy nasi zieloni przyjaciele zechccą w jakikolwiek sposób inicjatywę honorować. Gdyż pomoc dostałem wtedy jedynie od DJa.

Ale mam nadzieję, że w przeciągu kolejnych dni odezwie się więcej użytkowników, zgłaszając chęć wzięcia w głosowaniu, a może i cheć przedyskutowania zasad.
Póki co wydaje się, że zeszłoroczne reguły nie budzą sprzeciwu.

Administrator portalu Nowej Fantastyki. Masz jakieś pytania, uwagi, a może coś nie działa tak, jak powinno? Napisz do mnie! :)

Wiesz, pamiętam jak ja opijałem swoje trzydzieste urodziny, dajmy chłopakom trochę luzu. ;)

Lecą smoki pod obłoki, wiatr im kręci smocze loki

No dobrze, widzę, że temat wielką popularnością się nie cieszy. Nie nastraja to dobrze.

Administrator portalu Nowej Fantastyki. Masz jakieś pytania, uwagi, a może coś nie działa tak, jak powinno? Napisz do mnie! :)

Jeśli nikomu nie zależy, to Tobie też nie powinno, najwyraźniej.

"Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie." - H. Jackson Brown Jr

Pewnie masz rację.

Administrator portalu Nowej Fantastyki. Masz jakieś pytania, uwagi, a może coś nie działa tak, jak powinno? Napisz do mnie! :)

Większość plebiscytów tego typu pojawia się na wiosnę następnego roku. A tu już jest dobrze, jeśli mamy jakikolwiek ruch w biznesie w październiku. :)

Lecą smoki pod obłoki, wiatr im kręci smocze loki

Plebiscyt chciałem zorganizować w styczniu, a czas na głosowanie i ogłoszenie wyników dać do końca lutego.
Zasygnalizowałem taką inicjatywę już teraz, bo w tamtym roku dużo osób stwierdziło, że wzięłoby udział, ale nie pamięta już wielu opowiadań itd.
Jednak, jak widać, jedynie garstka użytkowników wyraziła swoje poparcie.

Administrator portalu Nowej Fantastyki. Masz jakieś pytania, uwagi, a może coś nie działa tak, jak powinno? Napisz do mnie! :)

Ja jestem jak najbardziej za.

"Dlatego, nawet jeśli nie masz nic do zasugerowania, daj znać, że inicjatywa Ci się podoba." - umknęło mi to zdanie, i nie dałem głosu, choć obserwuję wątek. Teraz mi głupio.

Cóż, głosowanie zawsze można przeprowadzić, nie jest to duży problem. Jeśli uznam, że głosów jest zwyczajnie zbyt mało, to klapa i tyle ; )

Administrator portalu Nowej Fantastyki. Masz jakieś pytania, uwagi, a może coś nie działa tak, jak powinno? Napisz do mnie! :)

jestem za :)

Inicjatywa dobra. Będę miał nareszcie powód, żeby zapoznać się z gustami Loży, tj. te wszystkie piórkowe opowiadania za jednym zamachem obskoczyć.

Nowa Fantastyka